۳ فروردین ۱۴۰۳، ۱۵:۱۳
کد خبر: 85424630
۰ نفر

برچسب‌ها

گِلفشان نفتلیجه از اماکن طبیعی استان گلستان است که در شهرستان گمیشان در شرق دریای خزر واقع شده و فاصله کمی با بندر ترکمن دارد. این گِلفشان که اغلب به رنگ صورتی دیده می ‌شود دارای ۸ متر ارتفاع و ۵۰۰ متر قطر است که در بالای آن دریاچه کوچکی قرار دارد و از دهانه آن آب شور به همراه گاز و گِل رس با فشار و غلظت خارج می شود.

 نفتلیجه از خواص درمانی زیادی برخوردار است و از گل آن برای درمان بیماری ‌هایی چون بیماری‌ های عصبی، مراحل اولیه تنگی عروق، انقباضات عضلانی، دردهای مفاصل و ستون فقرات استفاده خواهد شد. حمام کردن در گلفشان ها به دلیل این ‌که از جایگاه خاصی برخوردار هستند بسیار سودمند است.

گلفشان‌ها از پدیده‌های طبییعی و جالب زمین‌شناسی هستند که از یک یا چند دهانه‌ی آتش‌فشانی تشکیل شده‌اند و از دهانه‌ی آن‌ها گل و لجن خارج می‌شود. علت اصلی خروج گل، وجود فشار بخار آب در زیر گل فشان است. اغلب به شکل مخروطی از جنس گل رس بوده و از ارتفاع دو متر تا حداکثر ۴۰۰- ۵۰۰ متر از اطراف خود و با قاعده‎ای به قطر ۲۰ متر تا حداکثر ۳۵۰۰ متر در طبیعت دیده می‌شوند. این گل فشان‌ها تپه‌ای یا دایره‌ای شکل دارای یک دهانه‌ی اصلی و چند دهانه‌ی کوچک‌تر جانبی هستند و هم در خشکی‌ها و هم در اقیانوس‌ها وجود دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =